Vinden jouw klanten je website nog wel?
Kees heeft een autoherstelbedrijf in het midden van het land. Uitdeuken, spuiten, poetsen, prachtig werk. Hij bouwde de website van zijn onderneming helemaal zelf. Ook mooi om te doen, want Kees houdt van schrijven, ontwerpen en lekker knoeien met html.
Bij het ontwikkelen van die website droomde hij van nieuwe klanten en groei van zijn bedrijf. Prachtige foto’s, klinkende teksten. Nu, drie jaar later, ziet Kees de omzet steeds verder teruglopen. Hij heeft geen idee hoe dat komt. Bij zijn collega's loopt het een stuk beter.
Google gaat aan je voorbij
Hij weet niet hoeveel mensen die mooie website eigenlijk bezoeken. Laat staan dat hij weet via welke zoekwoorden ze zoeken. Kees heeft al maanden niets meer aan zijn website gedaan. Google gaat elke dag aan hem voorbij. Net als zijn gedroomde klanten.
Websites verouderen heel snel
Met een website is het zoals met auto's, die moeten regelmatig naar de garage voor een servicebeurt. Websites verouderen snel, tegenwoordig nog veel sneller als pak ‘m beet, 5 jaar geleden. Vernieuwen, actueel houden én actief zijn op social media zijn absoluut noodzakelijke investeringen om als bedrijf in de picture te blijven.
Dus investeren in de vindbaarheid van je website
En dan niet alleen, je moet zeker ook investeren in de vindbaarheid van je website. Die site kan nog zo prachtig en functioneel zijn, je potentiële klanten moeten jou en je site wel kunnen vinden.
Techniek en hoe mensen zoeken
Die vindbaarheid heeft alles te maken met de techniek achter je website en kennis over hoe mensen zoeken. De techniek rond vindbaarheid in zoekmachines – Search Engine Optimization, oftewel SEO – is inmiddels een vak apart geworden en vraagt om specialistische kennis op dit gebied. Het stelt steeds zwaardere eisen aan de website.
Google gebruikt heel veel criteria
Mensen die via internet zoeken, gebruiken Google. Tikken zoekwoorden in. Google analyseert websitepagina's en toont die op een bepaalde volgorde. Het liefst sta je natuurlijk bovenaan. Wie niet? Maar daar komt die: er zijn honderden criteria waarmee Google rekening houdt bij de volgorde van het tonen van websitepagina's. Dat zijn niet alleen die zoekwoorden.
Wanneer ga je dalen in de resultatenlijst?
Google kijkt naar inhoud van de geplaatste teksten, plus zaken als de laadsnelheid van de websitepagina, de populariteit van de pagina (hoeveel bezoekers trekt de pagina, welk klikpad volgen ze en hoe lang blijven ze er?), of de website goed te lezen is op mobile of tablet, en nog veel meer. Als langere tijd een van die vele criteria onvoldoende aandacht heeft gehad, gaat jouw positie in de resultatenlijst van Google dalen.
Website is voor je klant
Goed, uiteindelijk is een bezoeker toch op een webpagina van jouw site uitgekomen. Maar dan. Alles moet daar ook direct kloppen qua tekst en beeld: ziet de bezoeker niet binnen 2 seconden waar hij of zij naar op zoek is, dan haakt die direct af. En zoekt verder, misschien wel bij jouw grootste concurrent. Het is dus zaak om de juiste informatie helder te presenteren, bovenaan je pagina in de titel en in de eerste alinea.
Net een etalage
In gesprekken met ondernemers vergelijk ik een website met een autoshowroom. De eigenaar moet z’n showroom regelmatig aanpassen: de nieuwste modellen laten zien, mooie aanbiedingen doen en regelmatig de ramen lappen. Het trekt publiek en ze blijven geïnteresseerd kijken, of – nog beter! – stappen de showroom in.
Kiezen ze voor jouw winkel?
Investeer je niet in je etalage, laat je de boel de boel, vergeet je de ramen te lappen, dan lopen potentiële klanten je showroom voorbij en gaan ze naar de overkant. Daar staan uitnodigend namelijk wél de opgepoetste auto's te blinken.
Regelmatig je website updaten
Investeren en bijhouden blijft dus noodzakelijk. Actualiseer je website om de paar dagen als je veel pagina’s en producten hebt. Heb je een slechts 1 dienst zoals een coachingpraktijk, dan kan de frequentie naar 1 x per week. Actualiseren kan door regelmatig een nieuwsbericht of blog te plaatsen, een paar webpagina's te updaten, of nieuwe medewerkers te presenteren.
Hoe dan ook, investeer in je etalage én je website. Daar wordt Google blij van, maar ook je klanten en je potentiële klanten.
Ik help je
Ben je op zoek naar advies over hoe je jouw website actueler en beter kan of wil je een gedegen onderzoek, dan kan ik je helpen.
En wil je daar eens grondig onderzoek naar laten doen, dan kan ik je daarbij helpen. Kijk eens op mijn websitepagina over SEO en website optimalisatie of neem vrijblijvend contact op voor een gratis Management Report.
Over de schrijver: Theo van Os
Theo adviseert MKB-bedrijven in de sector metaal en techniek bij hun marketing- en communicatieplannen, zodat hun klanten klanten blijven én potentiële klanten daadwerkelijk klanten worden.
Zijn motto:
Laten zien dat klanten van mijn klanten tevreden zijn.
Behalve ondersteuning bij het opzetten van een marketing strategie en het maken van strategische keuzes, levert Theo de marketing tools en de “handjes” om zaken ook écht uit te voeren. Zodat plannen geen plannen blijven en onder in de la verdwijnen.
Met ruim 40 jaar marketingervaring in allerlei verschillende branches zet Theo zich in om voor jouw bedrijf een afgewogen marketingplan te maken, waarbij zowel online, als traditionele (offline) media zijn in te zetten.